ValoVirtaa tuo lähetystyön näkyville 2.-4.9.

Kristillisen lähetystyön merkitys näyttäytyy entistä tärkeämpänä maailmassa, missä rakennetaan enemmän muureja kuin puretaan entisiä raja-aitoja.  Haapajärvellä syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävillä Oulun hiippakunnan lähetysjuhlilla näyttäytyvät kirkon lähetystyön monenlaiset kasvot: kehitysyhteistyö, rauhan rakentaminen, ruohonjuuritason toiminta paikallisten kristittyjen kanssa unohtamatta tietenkään perinteistä evankeliumin julistusta.  Kansainvälisyys näyttäytyy siksi värikkäänä myös Haapajärven juhlilla.

Valovirtaa_INFOTV.jpg

Ohjelmassa toritapahtumaa, konsertteja, tietoa ja jumalanpalveluksia

Juhlien päätapahtumapaikkoina ovat Monitoimitalo ja viereinen yläaste sekä Kristuksen kirkastumisen kirkko, mutta alkajaispäivänä perjantaina 2.9. juhlat näkyvät ja kuuluvat myös Haapajärven torilla.  Juhlien puheenvuoroista ja työpajoista eli latureista vastaavat mm. Oulun piispa Jukka Keskitalo, europarlamentaarikko Elsi Katainen ja eri lähetysjärjestöjen edustajat.  Juhlilla kuullaan terveiset mm. Kiinan raamattulähetystyöstä.  Terveiset tuo Yhtyneitten raamattuseurojen Kiinan toimiston johtaja Kua Wee Seng.

Paikallisten kuorojen ja muusikoiden lisäksi juhlilla kuullaan pääkaupunkiseudulta kotoisin olevan Safarikuoron, Freesia-yhtyeen sekä nivalalaisen gospelkuoro Pisaran musiikkia.  Lauantaina 3.9. järjestetään kirkossa mielenkiintoinen Veren ääni -konsertti, jossa kuullaan aivan uudenlaisina ja ennakkoluuttomina sovituksina lestadiolaista lauluperinnettä.  Solistina on Jippu.  Konsertissa on mukana myös Oulun emerituspiispa Samuel Salmi.

Teemassa ValoVirtaa

Lähetysjuhlien teemassa näyttäytyy paitsi pitäjän läpi virtaava Kalajoki, myös Haapajärvelle rakennettavat ajankohtaiset mittavat sähköinvestoinnit: Iisalmi-Ylivieska -radan sähköistys, Oksavalle rakennettava Suomen suurin muuntaja-asema sekä tuulimyllyt.  Taustalla on kuitenkin vielä suurempi Valovirta, Vapahtaja Jeesus Kristus, joka sanoo olevansa maailman valo.  Valoa, jos mitä maailma todella tarvitsee koronapandemian, Euroopassa käytävän julman sodan, ilmastohuolien sekä maailman muiden levottomuuksien keskellä.

Oulun hiippakunnan lähetysjuhlat järjestävät Oulun hiippakunta, Haapajärven seurakunta, Kalajoen rovastikunta sekä Haapajärven kaupunki.

Viikonlopun ohjelma ja muuta tietoa löytyy juhlien omilta sivuilta.

2022-08-15 10:04:00.0