Tyyliteltyjä krusifikseja

300 on jo ilmoittautunut.  Lyytin ilmoittautumislinkki on suljettu, mutta voit vielä ilmoittautua sähköpostilla kari.tiirola@evl.fi

Opas ja ohjelma päivien tapahtumiin

Tunnet ehkä valtakunnalliset Jaetut eväät -jumalanpalveluspäivät, mutta nyt Haapajärven seurakunta, Kalajoen rovastikunta ja Oulun hiippakunta kutsuvat sinut jakamaan jumalanpalveluksen eväitä lounastauolle.  Haapajärven Kristuksen kirkastumisen kirkossa järjestettävään jumalanpalvelusseminaariin on lupautunut suuri joukko ihmisiä, jotka ovat ovat olleet rakentamassa yhteisöllistä jumalanpalveluselämää niin Suomessa kuin maailmallakin.  Ekumeenista väriä tuovat Växjön piispa Fredrik Modéus Ruotsista, tohtori Leonardo Emberti Gialloreti Sant´Egidion yhteisöstä Roomasta, Pohjois-Suomen ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen sekä pastori Sarah Tiainen metodistikirkosta.  Ohjelma rakentuu lopullisesti syksyn aikana.  Tule levähtämään ja jakamaan lounaseväitä olit sitten seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.

Lounastauon eväitä jakavat mm. Eero Huovinen, Jukka Keskitalo, Taina Manninen, Leonardo Emberti Gialloreti, Satu Saarinen, Fredrik Modéus, Kaija Tiirola, Juhani Holma, Kari Tiirola, Outi Uusimäki, Mirva Ahola, Raimo Paaso, Maija Kuusisto, Päivi Aho, Minna Mikkola, Maria Paananen, Sarah Tiainen, Lauri-Kalle Kallunki, Marko Patronen, Maria Viitasaari, Mika Katajamäki, Katri Syrjäniemi, Risto Voutilainen... sekä suuri joukko Haapajärven jumalanpalvelusryhmäläisiä

Piispa emeritus Eero Huovinen tunnetaan monen teologisukupolven kouluttajana ja tuotteliaana kirjailijana sekä armoitettuna puhujana.  Jumalanpalveluselämän näkökulmasta katsottuna Eero-piispa on erityisesti kunnostautunut jakamaan eväitä saarnan valmistamiseen.  Tällä kertaa hän menee suoraan keskukseen puhumalla rakkaudesta Kristukseen.

Lundin Helgeandin seurakunnan kirkkoherrana toimineen Fredrik Modéuksen luomat jumalanpalvelusryhmät toimivat yli kymmenen vuotta sitten esimerkkinä myös Haapajärven seurakunnan aloittamalle työlle seurakuntalaisten muodostamien jumalanpalvelusryhmien parissa.  Sittemmin ryhmiä on muodostettu moneen seurakuntaan eri puolille Suomea.  Fredrik Modéus toimii nykyisin Växjön hiippakunnan piispana Ruotsissa.  Väitöskirjansa hän on tehnyt jumalanpalvelusyhteisöllisyydestä Ruotsin kirkossa.

Leonardo Emberti Gialloreti on roomalaisen Sant´Egidion yhteisön kantavia voimia.  Yhteisö tunnetaan ennen kaikkea diakonisesta työstään sekä rukouksen ja palvelun yhdistämisestä.  Sant´Egidion kantava ajatus on ystävyys köyhien kanssa.  Ammatiltaan Leonardo on lääketieteen professori, erityisalanaan epidemiologia.

Satu Saarinen, Oulun tuomiorovasti on kiinnostunut ihmisistä, tiloista, historiasta ja taiteesta, sekä siitä, miten kaikki tämä puhuu Pyhästä arkemme keskellä.

Teologian tohtori Juhani Holma on toiminut viimeiset 10 vuotta Kirkon koulutuskeskuksen jumalanpalveluselämän kouluttajana. Sitä ennen hän oli seurakuntapappina Torniossa yli 20 vuoden ajan. Saksan evankelisen kirkon palveluksessa Juhani Holma oli vierailevana tutkija vuosina 2009-2010.