Nuoren ja vanhan ihmisen yhteen liitetyt kädet

Auttaminen, diakonia

Diakonia on auttamista, joka nousee uskosta Kristukseen

Seurakunnan diakonian palvelut on tarkoitettu jokaiselle, joka kokee tarvitsevansa kuuntelijaa ja vierelläkulkijaa.  Diakoniatyöntekijään voit ottaa yhteyttä silloin kun tarvitset esimerkiksi kuuntelijaa, hengelliset kysymykset askarruttavat, sairaus yllättää, ihmissuhteissa on hankalaa tai jos yksinäisyys ahdistaa. Myös jos työttömyys tuottaa vaikeuksia, päihteiden käyttö rasittaa elämääsi tai taloudelliset huolet voivat olla taakkana, silloinkin olemme sinua varten.

Taloudellinen avustaminen

Diakonian apu on ensisijaisesti henkistä ja hengellistä tukea eli keskustelua ja sielunhoitoa, mutta taloudellinen avustaminen on myös osa diakoniatyötä. Taloudellisen avustamisen perusteena on aina ihmisen hätä ja avun tarve sekä yksilöllinen tilanne. Tuki on tilapäistä ja kertaluonteista eikä avustaminen voi olla säännöllistä. Taloudellinen avustaminen on pääosin ruoka-apua.

EU-ruoka-avustuksia ja kauppojen hävikkiruokaa jaetaan kaksi kertaa viikossa Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry:n tiloissa. Jakopäivät ovat tiistai ja perjantai klo 11-13.  Ruokapankissa asiointiin tarvitset lähetteen, jonka saa ilmaiseksi diakoniavastaanotolta tai kirkkoherranvirastosta.

Diakoniatyöntekijän vastaanotto ajanvarauksella

Vastaanotto- ja avustusasioita hoitavat diakoni Maria Paananen, 044-7698235, maria.paananen@evl.fi ja kirkkoherra Kari Tiirola, 044-7698233, kari.tiirola@evl.fi.  Ajan voi varata puhelimitse tai sähköpostilla.

Apua Arkeen ESR+ maksukortit

Haapajärven seurakunta on mukana Kirkkopalveluiden Apua Arkeen hankkeessa. Hankkeessa ohjataan avun piiriin ja etsitään yhdessä keinoja haastavassa elämäntilanteessa. Osana hanketta on mahdollista saada ostokortteja. Niitä jaetaan osana diakoniatyön avustustoimintaa diakoniavastaanotolla. Poikkeuksena ensimmäinen jakoerä, jossa jaamme SPR:n kanssa kortteja to 18.1. klo 17 seurakuntakodilla kahvihetken yhteydessä.

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Apua parisuhteen kriiseihin

Miten perheessäsi voidaan? Tarvitsetko apua parisuhteen kriisiin? Haapajärven seurakunta kuuluu Kalajoen rovastikuntaan, jonka seurakunnilla on yhteinen perheasiain neuvottelukeskus Ylivieskassa.  Työntekijöinä on kaksi perhenuvojaa, jotka saaneet työhönsä ammatillisen kolutuksen.  Perheneuvontakeskuksen palvelut ovat maksuttomia.  Perheasiain neuvottelukeskuksen tiedot löytyvät tästä linkistä.

Perheasiain neuvottelukeskuksen työntekijät Sirpa Järvelä ja Anne Sumela

Sateenvarjo sinistä taivasta vasten

Kirkkoherra

Kalajoen rovastikunnan lääninrovasti, työnohjaaja, organisaatiokonsultti

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus