Toimintaohjeita koronavirusepidemian vuoksi 27.11.

Epidemia on siirtynyt Pohjois-Pohjanmaan alueella uuteen vaiheeseen, joten olemme viranomaisten ohjeistuksen jälkeen päivittäneet myös omia ohjeitamme.

Kokoontumisrajoitukset julkisissa tilaisuuksissa

25.11. annettujen uusien määräysten mukaisesti seurakunnan julkisissa tilaisuuksissa, joita ovat mm. jumalanpalvelukset ja konsertit sekä esim. hautajaiset, kasteet ja häät, on annettava mahdollisuus

2 metrin turvavälin pitämiseen.  Tämä tarkoittaa, että seurakunnan kiinteistöissä voi kokoontua kerrallaan seuraavasti:

• Kristuksen kirkastumisen kirkko: 150 henkeä
  • Seurakuntakoti: 50 henkeä
  • Olkkolan kirkko 40 henkeä
  • Honkaniemi: 30 henkeä (koskee vain salissa järjestettäviä tilaisuuksia)

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kirkossa on joka toinen penkkirivi jätettävä vapaaksi.  Järjestämme adventtiaikana messun sijasta sanajumalanpalveluksen itsenäisyyspäivänä sekä 3. adventtina.  Ehtoollisella noudatamme jo tutuksi tulleita ohjeita.

Kokoontumissuositukset yksityisissä tilaisuuksissa

Yksityistilaisuuksien kokoontumissuositus on enintään 10 henkeä.  Yksityistilaisuuksiksi lasketaan esim. muistotilaisuus, vaikka se järjestettäisiinkin seurakunnan tiloissa.

Maskisuositus

Maskisuositus on voimassa kaikissa seurakunnan tilaisuuksissa.  Koska kyse on suosituksesta, sen noudattaminen jää osallistujan vastuulle.  Seurakunnan tiloissa on maskeja tarjolla.

Seurakunnan kokoava toiminta

Seurakunnan toimintaa voidaan jatkaa entiseen malliin, kunhan em. mainittuja rajoituksia ja suosituksia noudatetaan.

Seurakunnan työntekijöiden vierailut koteihin ja hoitolaitoksiin

On suositeltavaa, että seurakunnan työntekijät eivät osallistu kotona järjestettäviin tilaisuuksiin.  Samoin on syytä jättää väliin esim. sellaiset muistotilaisuudet, joihin osallistuu yli 10 henkeä varsinkin, jos turvavälien pitäminen ei ole mahdollista.  Kasteita on syytä kehottaa järjestämään kirkossa.  Tässä kaikessa on kuitenkin noudatettava pastoraalista harkintaa.

Muut kotikäynnit ovat mahdollisia, jos työntekijä ei ole 10 päivän sisällä osallistunut sellaiseen tilaisuuteen, jossa on kasvanut riski korona-altistukselle.  Hoivakoteihin ja muihin hoitolaitoksiin vierailut ovat mahdollisia, mutta niiden suhteen on noudatettava niiden omia määräyksiä ja rajoituksia, jotka voivat olla tiukempia.

Etätyösuositus

Etätyösuositus on voimassa, jos etätyön tekeminen on mahdollista.

Ohjeet ovat voimassa 18.12. saakka tai kunnes toisin ilmoitetaan.

2020-11-27 14:10:37.0