Seurakunnan tilinpäätös plussalle - Yhteisölliset ruokailut kokosivat väke

Haapajärven seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan 18.3. vuoden 2023 tilinpäätöstä ja toimintakertomusta.

Yhteisölliset ruokailut kokosivat väkeä

Vuonna 2023 seurakunnassa lisättiin yhteisöllisiä ruokailuja, jotka saavuttivatkin suuren suosion.  Erityisesti kerran kuukaudessa ”Syödään yhdessä” -tapahtumissa nähtiin kaikenikäisiä ruokailijoita lapsiperheistä ikäihmisiin.  Parhaimmillaan yhdessä oli syömässä yli 200 henkeä.  Näyttää siltä, että tällaisten tapahtumien suosio kasvaa edelleen, sillä vuonna 2024 tapahtumat ovat koonneet jopa yli 300 ruokailijaa.  Yhteisöllisessä syömisessä tapahtuu monta hyvää asiaa kerralla. Sopivaan aikaan ajoitettu tarjottu valmis ruoka vapauttaa vanhemmat ruoanlaitosta. Samalla se tarjoaa monelle yksinäiselle ihmiselle tilaisuuden viettää aikaa yhdessä. Vapaaehtoinen maksu mahdollistaa osallistumisen myös sellaisille, joilla ei ole varaa maksaa. Jollekin toiselle se taas tarjoaa mahdollisuuden maksaa vähän enemmän. Syödään yhdessä -ruokailut ovatkin mitä parasta seurakuntalaisten diakoniaa. Ruokailun järjestäminen puolestaan ei ole vain keittiötyöntekijöiden varassa, vaikka heillä luonnollisesti päävastuu onkin. Mukana järjestelyissä on myös suuri joukko muita työntekijöitä ja talkoolaisia. Unohtaa ei sovi sitäkään, että yhteinen ruokailu, johon kaikki ovat tervetulleita, on kristillisen seurakunnan kokoontumisen perusmuoto. Jeesus asetti ehtoollisen keskellä yhteistä illallista.

Seurakunnan kokoava toiminta palautui melkein normaaliksi koronavuosien jälkeen normaaliksi.  Messuihin osallistuminen ei ole kuitenkaan palannut pandemiaa edeltävälle vuoden 2019 tasolle. Yksi syy on varmasti palvelusten suoratoisto, jonka kautta moni osallistuu yhteiseen jumalanpalvelukseen. Striimaus mahdollistaa osallistumisen myös sellaisille entisille haapajärvisille, jotka asuvat muualla kuin entisessä kotiseurakunnassaan. Lisäksi sellaiset, joiden on vaikea päästä kirkkoon, voivat osallistua verkon välityksellä. On kuitenkin muistettava, että se ei voi korvata messuun liittyvää yhteisöllisyyttä eikä varsinkaan ehtoollista. YouTuben tai Facebookin kautta välitettyä suoratoistoa jatketaan, mutta samalla on palattava hieman kuin kymmenisen vuotta ajassa taaksepäin, jolloin mietimme, mikä saa ihmiset käymään messussa. Olisiko nyt aika palata peruskysymykseen, sillä toimiva jumalanpalveluselämä on seurakunnan elinehto?

Tilinpäätös reilusti plussalla

Haapajärven seurakunnan tilinpäätös vuodelta 2023 päätyi osoittamaan ylijäämää 231 982,26 €.  Kirkollisverotulot kasvoivat yli 80 000 € huolimatta siitä, että seurakunta oli alentanut kirkollisveroprosenttiaan.  Hyvään tulokseen vaikuttivat myös puun myynnistä saatu n. 100 000 euron tulo, joka on kuitenkin lähes keskiarvo puun myynnistä saaduista tuloista kuluneiden seitsemän vuoden aikana.  Seurakunnalla on metsämaata n. 1 300 ha.  Lisäksi seurakunta teki kaupungin kanssa kaupat uuden puutavaraterminaalin viereisestä maa-alueesta.

Hyvä tilinpäätös mahdollisti ylimääräisen 350 000 euron lainaerän lyhennyksen.  Lyhennyksen jälkeen seurakunnalla on Seurakuntakodin peruskorjausta varten otetusta lainasta jäljellä hieman alle miljoona euroa.  Vuosikate kattoi poistoista 265,78 %.  Vuoden ainoa investointi oli kirkon ulkoseinien paikkamaalaus, johon käytettiin n. 12 000 €.

Jäsenmäärä väheni edelleen

Hyvästä tuloksesta huolimatta seurakunnassa riittää myös haasteita, sillä seurakunnan jäsenmäärä vähenee erityisesti paikkakunnan negatiivisen muuttoliikkeen ja vähenevän syntyvyyden vuoksi.  Haapajärvellä kastettiin 96,2 % kaikista syntyneistä lapsista, mutta kastettuja oli siitä huolimatta van 51.  Seurakunnan jäseniä kuoli vuoden aikana 93, mikä on peräti 1,7 % seurakunnan jäsenistä.  Viime vuosien aikana kuolleisuus on ollut vuosittain yleensä n. 1,0 % seurakunnan jäsenmäärästä.  Seurakuntaan kuului vuoden lopussa 5 581 henkeä, mikä on 85,1 % kaikista haapajärvisistä.  Prosenttiluvulla Haapajärvi on 11. sijalla koko kirkossa.

Muita asioita

Kirkkoneuvosto hyväksyi uuden kirkkolain mukaisen lähetystön ohjesäännön ja hyväksyi virka- ja työehtosopimukseen sisältyvän suorituslisän maksamisen neljälle seurakunnan työntekijälle.  Lisäksi kirkkoneuvosto lähetti Kalajoen rovastikuntarahaston tilinpäätöksen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi ja keskusteli seurakunnan tonttien myynnin periaatteista.  Seurakunnalla on omistuksessaan yhteensä yli sata erilaista vuokratonttia keskustan kaava-alueella.

Lisätietoja: Kirkkoherra Kari Tiirola, 044-7698233, kari.tiirola@evl.fi, talouspäällikkö Leena Honkaperä, 0400-151067, leena.honkapera@evl.fi

2024-03-18 19:53:06.0