Norjalaiset virret soivat 13.10. Arktisessa virsikonsertissa

Arktisen virsikonsertin lähtökohtana ovat pohjoisnorjalaiset virsi- ja lauluaarteet. Konsertissa kerrotaan tarinan muodossa elämästä pohjoisen Norjan rannikolla, sen iloista ja suruista, niin eletystä kuin päättyvästäkin elämästä. Elämän eri vaiheet kiedotaan yhden päivän mittaisiin raameihin pohjoisessa syntyneiden virsien, viisujen, kehtolaulun, häämarssin ja yksinkertaisen lavastuksen keinoin.

Ohjelma on syntynyt pitkän ajan kuluessa ja elää yhä. Siinä elämän vaiheet rinnastetaan päivään ja vuorokauden aikoihin. Konsertti herkistää ehkä ajoittain kyyneliin, mutta tuo kasvoille myös hymyn.

Virsiä esitetään norjan ja pohjoissaamen kielellä, vanhemmista Petter Dassin ja Elias Blixin virsistä uusiin virsiin, joita ovat tehneet mm. Kari Bremnes, Ola Bremnes, Helge Stangnes ja Trond Hellemo. Niistä kaikuu pohjoisnorjalainen kansanmusiikki ja sävelmät, jotka ovat mm. Bjørn Andor Dragen, Ola Bremnesin og Ivar Jarle Eliassenin käsialaa.

Norjan vuoria ja esiintyjät

Arktinen virsikonsertti 13.10. klo 18.00

Urut säestävät laulua rytmillisesti ja soinniltaan vaihtelevasti. Sunnivan laulu ja äänen dynamiikka yhdessä urkujen kanssa mahdollistavat sekä kauniin ja yksinkertaisen että vahvan ja suurieleisen ilmaisun mahtipontisen urkusoiton rinnalla.

Konsertilla halutaan tuoda esille rannikolla asuvan kansan elämänehtoja ja uskoa. Virsien ja laulujen avulla esitetään kokonainen elämänpolku, aamusta iltaan, yhden päivämatkan aikana.

***

Mezzosopraano Sunniva Eliassen (1987) on kotoisin Finnsnesistä, Tromssan läänistä. Hän on opiskellut musiikkia Tromssan yliopistossa (Universitetet i Tromsø/Norjan arktinen universiteetti) ja Lyybekin musiikkikorkeakoulussa (Musikhochschule Lübeck), professori Anne-Lise Solliedin ja professori Christiane Hampen johdolla.

Sunniva opiskelee yhä laulua Berit Norbakken Solsetin ja Marianne Beate Kiellandin ohjauksessa. Hän sai valmiiksi maisteritutkinnon Lyybekin musiikkikorkeakoulussa keväällä 2014 sekä jatkotutkinnon, «Barock Vokal», musiikkikorkeakoulussa Mainzissa (Hochschule für Musik Mainz).

Sunniva on ollut solistina useissa oratorioissa, messuissa ja passioissa sekä Norjassa että Saksassa. Barokkiajan musiikkiin erikoistumisen jälkeen Hän on tehnyt yhteistyötä mm. kapellimestarien Konrad Junghänel, Andreas Scholl, Michael Hofstetter og Ton Koopmanin kanssa. Hän on myös laulanut orkestereissa ja kokoonpanoissa, kuten Akademie für Alte Musik Berlin, Hamburger Barockorchester, Concerto Farinelli, Nordwestdeutsche Philharmonie, Die Hamburger Ratsmusik, Hamburger Symphoniker, Barokkanerne, Oslo barokkorkester ja Neumeyer Consort.

Sunniva asuu Harstadissa ja työskentelee itsenäisenä/vapaana artistina sekä Norjassa että ulkomailla. Hän on perustanut kuukausittaisia konsertteja  järjestävän konserttisarjan Harstadserien (http://www.harstadserien.no/Linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Lisäksi hän on ollut myös mukana perustamassa maailman pohjoisinta Bach-festivaalia, Bachfest Nord, joka järjestetään vuosittain Johann Sebastian Bachin syntymäpäivän aikaan (http://www.bachfest.no/).

Urkuri ja säveltäjä Ivar Jarle Eliassen on kotoisin Sørreisasta, Tromssan läänistä. Hän on tehnyt päätyönsä Lenvikin seurakunnan kanttorina. Sen lisäksi hän on työskennellyt kanttorina Tranøyn seurakunnassa, tarkastajana Lenvikin kulttuurikoulussa ja korkeakoululehtorina sekä kirkon koulutuskeskuksessa Tromssassa (Kirkelig utdanningssenter i nord) että Tromssan yliopistossa (Universitetet i Tromsø).

Norjan kirkon jumalanpalvelusuudistustyön yhteydessä hän oli mukana Kirkkoneuvoston asettamissa työryhmissä, kuten jumalanpalveluselämää käsittelevässä neuvostossa, virsikomiteassa ja Koraalikirjakomiteassa.

Hän on säveltänyt ja sovittanut laajasti musiikkia, pääosin kirkolliseen käyttöön, ja työskentelee parhaillaan kirkkomusiikin, jumalanpalveluselämän ja kulttuurin vanhempana neuvonantajana Pohjois-Hålogalandin hiippakunnassa.

2023-09-29 11:21:00.0