Kirkollisveroprosentti laskee

Kirkkovaltuusto päätti alentaa haapajärvisten kirkollisveroprosenttia kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti.  Seurakunnan veroprosentti on 1990-luvun alusta lähtien ollut 1,75.  Ensi vuonna se on kirkkovaltuuston päätöksen mukaisesti 1,70.

Kirkkovaltuuston päätöksen taustalla on soteuudistus, joka siirtää verotusta kunnallisverotuksesta valtionverotukseen.  Yhtälöön kuuluu, että kirkollisveron tuotto seurakunnille nousee suhteettoman paljon, jos veroprosentti pidetään samana.  Samalla kirkkovaltuusto kuitenkin huomautti, että epävarma maailmantilanne sekä energian ja ruoan hinnan nousu aiheuttavat runsaasti epävarmuutta seurakunnan ensi vuoden taloustilanteen ennakoimiseen.

Kirkkovaltuusto totesi, että veroprosentin laskeminen on samalla kädenojennus seurakuntalaisille epävarmoina aikoina.

2022-10-10 18:13:54.0