Koronavuosi pakettiin - kirkkoneuvosto käsitteli toimintakertomusta ja tilinpäätöstä

Vaikka viime vuosi elettiin jo koronan varjossa, oli vuosi 2020 paljon muutakin kuin koronaa.  Kirkkoneuvosto sai lisäksi todeta 23.3. pidetyssä kokouksessaan, että seurakunnan taloudellinen tilanne on kohentunut.

Korona varjosti luonnollisesti myös Haapajärven seurakunnan kulunutta toimintavuotta.  Kevään ja joulukuun tiukat kokoontumisrajoitukset keskeyttivät lähes tyystin seurakunnan kokoavan toiminnan.  Niinpä fyysisen kokoontumisen sijaan kokoonnuttiin verkossa.  Seurakuntalaiset ottivatkin innolla vastaan mm. Facebookissa välitetyt jumalanpalvelukset, joihin osallistui etäyhteyksien äärellä melkeinpä joka sunnuntai yli sata seurakuntalaista.  Koronan siivittämänä seurakunnan Facebook-sivujen tykkääjien määrä nousi yli 2 000:n, mikä on seurakunnalle valtakunnallisestikin merkittävä määrä.  Lisäksi verkkoon tuotettiin monenlaisia hartauksia, konsertteja, liikuntavinkkejä ja videoita seurakunnan toiminnasta.  Suuren suosion saavuttivat myös kirkkoherran lähimatkailuvideot, joissa tutustuttiin niin seurakunnan arkistoon kuin kellotapuliinkin.  Myös ihmisten avuntarve kasvoi erityisesti keväällä, kun myös koulut olivat suljettuina.  Samaan aikaan kasvoi myös ihmisten auttamishalu.  Niinpä diakoniatyön kautta voitiin jakaa ruoka-apua, lahjakortteja ja muuta avustusta moneen haapajärviseen perheeseen.

Vuosi ei kuitenkaan kulunut kokonaan koronan merkeissä, sillä kesä ja syksy antoivat pienen hengähdysajan, jolloin esim. rippikoulut voitiin pitää normaalisti.  Myös syksyn piispantarkastus voitiin viedä läpi melkein normaalisti kokoontumisrajoituksista huolimatta.  Piispan sanoin Haapajärven seurakunta todettiin ”kokoaan suuremmaksi”, sillä mm. jumalanpalveluselämän uudistamisessa se on toiminut edelläkävijänä koko kirkossa.

Talousvuosi plussalle

Korona ei tuonut pelätty takaiskua seurakunnan taloudelle, johon Seurakuntakodin peruskorjaus on tuonut lisää haasteita.  Toimintakulut olivat odotettua pienemmät ja verotulot hieman ennakoitua paremmat, joten vuoden saldoksi jäi n. 98 000 euroa plussan puolelle.  Vuosikate oli 238 000 euroa.  Hyviä talousvuosia kuitenkin tarvitaan, sillä remonttilainaa on edelleenkin jäljellä n. 1,5 miljoonaa euroa.  Sen sijaan Honkaniemen leirikeskuksen peruskorjaukseen otettu laina maksettiin vuoden vaihteessa kokonaan pois.

Seurakunnan suuntaviivat vuoteen 2025

Kirkkoneuvosto päätti lähettää kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi seurakunnan uuden strategian eli toiminnan suuntaviivat, jotka ulottuvat vuoteen 2025.  Paperi ei ole liian pitkä omaksuttavaksi, sillä se käsittää ainoastaan yhden, haapajärvisen taiteilijan Sofia Mikkolan piirtämän kuvan teksteineen.  Tavoitteena on kehittää seurakuntaa, jolla on ”Ovet auki kohtaamiseen”.  Seurakunnan arvot löytyvät vanhoista tutuista: uskosta, toivosta ja rakkaudesta.  Kuten nimi kertoo, seurakunta avaa entistä enemmän ovia yhteisöllisyyden rakentumiseen paikkakunnalla.  Yhtenä osoituksena tästä kirkkoneuvosto hyväksyi nuorten vaikuttajaryhmän perustamisen seurakuntaan.

Vuoden 2020 toimintakertomukseen ja tilinpäätökseen pääset tutustumaan tästä.

Thu Mar 25 12:27:37 EET 2021