Koronatilanteeseen liittyvä seurakunnan ohjeistus 18.12. saakka

Koronaepidemia on siirtynyt uuteen vaiheeseen Pohjois-Pohjanmaalla.  Tämä vaikuttaa myös seurakunnan toimintaan.  Uudet ohjeet ovat voimassa 18.12. saakka.  Muutoksista ilmoitetaan seurakunnan verkkosivuilla sekä Facebookissa.

1. Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset

Kristuksen kirkastumisen kirkon jumalanpalvelukset itsenäisyyspäivänä 6.12. sekä 3. adventtina 13.12. pidetään suljetuin ovin sanajumalanpalveluksina siten, että paikalla saa olla korkeintaan 10 jumalanpalveluksen toimittamiseen osallistuvaa henkilöä.  Jumalanpalvelukset välitetään nettiradon kautta sekä striimataan seurakunnan Facebook-sivujen välityksellä.

Kirkolliset toimitukset eli kasteet ja hautaan siunaamiset toimitetaan ensisijaisesti Kristuksen kirkastumisen kirkossa.  Toimituksissa voi olla läsnä korkeintaan 10 osallistujaa sekä lisäksi pappi, kanttori ja suntio.  Pastoraalisen harkinnan perusteella hautaan siunaamisessa voi olla kuitenkin enemmän kuin 10 osanottajaa, jos turvaväleistä huolehditaan (vähintään 2 metriä).  Joka tapauksessa tilaisuuden tulee olla pienimuotoinen.  Päätöksen sallittavasta väkimäärästä tekee siunaava pappi.  Määräykset osallistujamääristä ja turvaväleistä koskevat myös seurakunnan tiloissa olevia muistotilaisuuksia.  Pappi ja kanttori eivät osallistu muualla järjestettäviin muistotilaisuuksiin.  Jos kastetta ei voida järjestää kirkossa, papin tulee poistua paikalta välittömästi, kun kaste on toimitettu.

2. Konsertit ja Kauneimmat joululaulut

Kirkkoon sovitut konsertit perutaan.  Myöskään Kauneimpia joululauluja ei järjestetä yleisötilaisuuksina.  Niitä voidaan harkita pidettäväksi 18.12. jälkeen loppiaiseen saakka.

3. Muu kokoava toiminta

Seurakunnan kaikki kokoava toiminta perutaan 18.12. saakka.  Lasten ja nuorten toiminta voi kuitenkin jatkua soveltuvin osin.  Päiväkerhoja ei pidetä 30.11. alkavalla viikolla, mutta 7.12. alkavalla viikolla ne pyritään pitämään Seurakuntakodilla.  Kouluilla normaalisti pidettävät kerhot pidetään Seurakuntakodin päiväkerhotiloissa kerhon normaaliin aikaan.

4. Kotikäynnit, hoivakodit ja yksityinen ehtoollinen

Kotikäyntejä suoritetaan vain erityisen painavista syistä.  Hoivakodeissa ja vastaavissa toimitaan heidän omien ohjeidensa mukaisesti.

5. Myyjäiset

Seurakunnan joulumyyjäisiä ei voida järjestää yleisötilaisuutena.  Sen sijaan ne voidaan 11.12. järjestää suunnitellusti siten, että laatikot tilataan.  Seurakuntakodissa voi olla esillä muutakin myyjäistavaraa, esim. leivonnaisia.  Tällöin on huolehdittava siitä, että tilassa ei oleskele samanaikaisesti yli 10 henkeä.

2020-11-30 09:42:00.0