Piispa Haapajärvellä 18.-20.9.

Oulun piispa Jukka Keskitalo suorittaa piispantarkastuksen Haapajärven seurakunnassa 18.-20.9.  Piispantarkastukseen ohjelmaa kuuluu seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa käytävien neuvottelujen lisäksi mm. yritysvierailu sekä tutustuminen Haapajärven kaupunkiin.

Oulun piispa Jukka Keskitalo

Piispa Jukka Keskitalo

Piispantarkastus alkaa perjantaiaamuna Kynttiläkirkolla Kristuksen kirkastumisen kirkossa.  Perjantain aikana piispa seurueineen vierailee yläasteella, Haapajärven kaupungin vieraana sekä Haapajärven asevarikolla.  Päivän päättävät Torilla tavataan –tapahtuma Haapajärven torilla sekä Pienen Valon ilta Haapajärven kirkossa.  Lauantai on omistettu seurakunnan työyhteisötapaamiselle sekä neuvonpidolle luottamushenkilöiden ja työntekijöiden kanssa.  Piispan vierailu huipentuu sunnuntain piispanmessuun sekä sen jälkeen pidettävään yleiseen piispantarkastukseen Kristuksen kirkastumisen kirkossa.  Kaikille seurakuntalaisille avoimessa yleisessä tarkastuksessa piispa ja seurueeseen kuuluvat pappisasessori, Utajärven kirkkoherra Heikki Nissinen ja Limingan rovastikunnan lääninrovasti, Lumijoen kirkkoherra Erja Oikarinen kertovat omat huomionsa seurakunnan tilasta.  Seurakuntalaisilla on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä piispalle.

Messun lisäksi piispaa voi tavata viikonlopun aikana kynttiläkirkossa, toritapahtumassa ja Pienen valon illassa.

Piispan seurueeseen kuuluvat asessorin ja lääninrovastin lisäksi notaarina eli sihteerinä toimiva Kalajoen seurakuntapastori Niko-Pekka Ovaskainen ja hiippakuntadekaani Kari Ruotsalainen.

Piispantarkastukset ovat vanha perinne, joiden avulla hiippakunnan piispa on voinut tutustua hiippakuntansa seurakuntiin.  Tavallisesti piispa vierailee tarkastuksen merkeissä seurakunnassa n. kymmenen vuoden välein.  Haapajärven edellisestä tarkastuksesta on kuitenkin kulunut jo 16 vuotta, jolloin hiippakunnan edellinen piispa Samuel Salmi vieraili Haapajärven seurakunnassa.  Syy pitkään väliin on kirkkoherra Kari Tiirolan asessorikaudessa, joka kesti kuusi vuotta.  Perinteen mukaan asessorin seurakuntaa ei tarkasteta, joten Haapajärven tarkastus siirtyi siis kuudella vuodella.

Oulun hiippakuntaan kuuluu 62 seurakuntaa Perhosta Utsjoelle.  Hiippakunta on sekä pinta-alaltaan että jäsenmäärältään Suomen suurin.

2020-09-08 15:53:12.0