Tirpat tietoon Tapulien taistossa toukokuussa

Olet ehkä kuullut Tornien taistosta eli leikkimieleisestä Bird Lifen järjestämästä lintubongauksesta.  Nyt haastamme haapajärvisiä ja kaikkia Oulun hiippakunnan seurakuntia mukaan Tapulien taistoon 13.5.

Tapulien taiston idea on lähtöisin Haapajärven seurakunnan ympäristötoimikunnalta, jossa on mukana useita lintuharrastajia.  Tavoitteena on saada seurakuntalaiset liikkeelle tutustumaan lintuihin ja samalla kartoittamaan oman seurakunnan hautausmailta löytyviä lintulajeja.  Hautausmaat ovat luonteeltaan varsin erilaisia, mutta yleensä ne ovat linnuille oivallisia elinympäristöjä.

Kellotapuli ja lintuja, ohjeet Tapulien taistoon

Ohjeet haapajärvisille:

1. Kokoa 3-4 hengen porukka perheenjäsenistä, kavereista, työpaikalta tai jokin muu ryhmä ja ilmoittaudu kari.tiirola@evl.fi tai paikanpäällä Kirkkomaalla.

2. Havainnointiaika on la 13.5. klo 10-14.  Havainnot voi ilmoittaa kirjallisesti paikanpäällä tai seurakunnan verkkosivulta löytyvällä lomakkeella Tapulien taisto 13.5.2023 (haapajarvenseurakunta.fi)

3. Havainnoksi merkitään eri lintulajit, jotka löytyvät Kirkkomaalta tai kirkon ympäristöstä.  Kappalemääriä ei tarvita.

4. Paikalla on myös lintuharrastajia, joilta voi kysyä vinkkejä ja neuvoja.

5. Muista, että kyse on leikkimielisestä kilpailusta.

Ohjeet muille seurakunnille:

1. Tapulien taisto toteutetaan mukaan lähtevissä seurakunnissa la 13.5. klo 10-14.  Jos seurakunnalla on useampia hautausmaita, tapahtuman voi toteuttaa vaikka kaikilla hautausmailla, mutta yksikin riittää.

2. Havainnointi tapahtuu 3-5 -henkisin joukkuein.  Joukkue voi olla vaikka perhejoukkue, kaveriporukka tai työpaikalta koottu porukka.

3. Linnustosta merkitään havainnoksi vain eri lintulajit.  Kappalemääriä ei tarvitse laskea.

4. Havainnot voi ilmoittaa haapajarvenseurakunta.fi -verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella.  Kokoamme eri seurakuntien hautausmailla tehdyt havainnot mielellään sen vuoksi, että niillä voi olla jatkossa jopa tieteellistä merkitystä.

5. Mikäli seurakunta haluaa, paikalliseen tapahtumaan voi mainiosti liittää paikallisten asiantuntijoiden tietoiskuja linnuista, pientä tarjoilua jne.

Mikäli seurakuntasi lähtee mukaan, olisi mukavaa saada siitä tieto sähköpostilla kari.tiirola@evl.fi.

2023-04-26 10:08:00.0