Ukrainalainen kirkkolauluyhtye konsertoi kirkossa

Ukrainalainen kirkkolauluyhtye Kaanon konsertoi Kristuksen kirkastumisen kirkossa 21.3.  Konsertin tuotto käytetään ukrainalaisten hyväksi Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Kaanon Info TV 2023 uusi kuva.jpg

Ukrainalainen kirkkolauluyhtye Kaanon esiintyy 21.3.2023 klo 19.00 Haapajärven Kristuksen kirkastumisen kirkossa. Yhtyeen vierailua on saatu odottaa pitkään koronavuosien ja sodan aiheuttamien peruuntumisten vuoksi.

1990-luvun alussa seitsemän eri kuoroissa pitkään laulanutta lahjakasta miestä Keski-Ukrainasta kiinnostui ortodoksisesta lauluperinteestä, joka oli tuolloin lähes tuntematonta nuoressa itsenäisessä tasavallassa. Perehdyttyään huolellisesti kirkkolauluun Kaanon-lauluryhmä halusi ryhtyä sen sanansaattajaksi ja tehdä itselleen tärkeistä, rauhoittavista ja säestyksettä esitettävistä melodioista tuttuja yhä useammille. Tätä työtä Kaanon tekee yhä.

Neliäänisesti laulava kirkkolauluyhtye Kaanon tuo Suomeen vaikuttavan, monipuolisen ohjelmiston: mukana on sekä perinteistä ortodoksista kirkkolaulua, klassisia ukrainalaisia kuoroteoksia, että tällä kertaa erityisesti pääsiäisen ajan lauluja. Ohjelmisto on uusi ja varta vasten pääsiäisen teemoihin rakennettu. Pääsiäinen on ortodoksisen kirkon tärkein juhla. Edellisten kiertueiden suosio on motivoinut ryhmän kevätkiertueelle Suomeen, ja näin monen laulunystävän toive kuulla Kaanonia täyttyy.

Ryhmä on laulanut paljon yhdessä, ja sen voi kuulla – äänet soivat saumattomasti ja puhtaasti yhteen ja tuovat loistavasti esiin musiikin arvon sekä perinteen iän ja voiman. Pyhän viikon tienoille, varhaiskevään heräämisen aikaan, Kaanon tuo äänillään kevään kirkkautta ja valoa. Seitsemän miehen laulussa on voimaa, mutta ei siitä herkkyyttäkään puutu! Yhtyeen taiteellinen johtaja on Ievgen Valovenko.

Haapajärven kulttuuripalveluiden ja Haapajärven seurakunnan yhteistyönä järjestämän konsertin tuotto käytetään lyhentämättömänä Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi Kirkon Ulkomaanavun kautta.

2023-03-07 13:51:28.0